Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přiznávám, že tento text přichází poněkud se zpožděním. Uctívatelé holandské zrzky si tuto placku již beztak sehnali či poslechli, takže půjde jen o krátké shrnutí dojmů, které aktuální tvorba zanechala. Blíže představovat tuto kapelu asi ani není třeba. Ve stručnosti: EPICA vznikla v roce 2002, kdy se Mark Jansen rozkmotřil s AFTER FOREVER a založil si stylově velmi podobnou kapelu. Ve svém novém působišti pak zcela pustil ze řetězu svou touhu po symbióze orchestrálních či symfonických prvků s metalem. Tuto úchylku mu na pozdějších albech pomáhal rozvádět člověk, který má tento trend z větší části na svědomí - Sascha Paeth. Tak tomu bylo až do nedávné doby.
Nové album pochopitelně žádnou revoluci nepřináší, přesto má několik významných pozitiv. Na komponování se podíleli všichni hudebníci a výsledná hudební koláž je sice typická EPICA, přesto je dostatečně různorodá, aby nesplynula v jednu unylou orchestrální šeď. Právě s tímto neduhem bojovala kapela v minulosti, kdy jejich hudba budila dojem zvukového monolitu, který musí utrhnout uši posluchače i s celou hlavou. Netřeba příliš dlouho pátrat po viníkovi. Producent Sascha Paeth tento svůj přístup uplatňuje u všech svých oveček a tak nějak na tomto bodě ve svém vývoji zamrznul. Když přišla „Symphony Of Enchanted Lands“ a další následovníci, bylo to fajn, nové, parádní. Jenže každé jídlo se časem přejí. EPICA se s Paethem rozloučili a udělali tak to nejlepší, co mohli. Stylově se od předchozích desek příliš neliší, ale jejich hudba se projasnila. Jednotlivé melodické linky jsou čitelnější. Melodie vystoupily do popředí, Simone je zas o trochu lépe slyšet. Stále slyšíme bombastické refrény a další pasáže, které svou intenzitou otřásají budovami v základech, ale je jich méně a nejsou použity samoúčelně za každou cenu. EPICA se příliš nezměnila, ale dospěla. Je to možná malá změna, ale podstatná. Deska je tak přístupnější již od prvních poslechů.
Nejvýraznější píseň se skrývá pod jménem „The Essence Of Silence“. Pokud si vzpomenete na to nejlepší z minulých alb, tak přesně to je tato skladba. Chytlavá melodie vygradovaná ve sborové extázi jednoho ženského hrdla. Působivé, líbivé, účelové. Co naplat, zatím to funguje. Povedená je „Unchained Utopia“. Tam kapela sází především na projev Simone a monstrózní sborové refrény za současného minimalistického hudebního projevu. Nechybí ani svižný rozjezd („The Second Stone“) nebo závěrečný zdlouhavý epos („The Quantum Enigma“). Nemá však význam ve výčtu skladeb dále pokračovat, podstatné je, že album si udrží zajímavost po většinu stopáže a svou přitažlivost neztrácí ani po mnoha opakovaných posleších.
A závěrem? „The Quantum Enigma“ je konzervativní nahrávka. Hudebně vyspělá, zvukově podařená, nenudí, v jednotlivostech dotažená a vlastně na ní nelze najít technické ani hudební nedostatky. Snad jen to, že se kapela vůbec nikam neposunula. Nadprůměrné hodnocení si však „The Quantum Enigma“ určitě zaslouží.
Stejně jako minule, přesto lépe. Změnou produkce se hudba projasnila a stala se přístupnější. Výraznou změnu od této party asi čekat nemůžeme, přesto se nové album poslouchá velmi dobře.
1. Originem
2. The Second Stone
3. The Essence of Silence
4. Victims Of Contingency
5. Sense Without Sanity (The Impervious Code)
6. Unchain Utopia
7. The Fifth Guardian (Interlude)
8. Chemical Insomnia
9. Reverence (Living In The Heart)
10. Omen (The Ghoulish Malady)
11. Canvas Of Life
12. Natural Corruption
13. The Quantum Enigma (Kingdom of Heaven Part II)
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.